Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 2 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Třídění fyzikálních úloh podle poznávacích operací a jejich využití ve výuce
Kürtiová, Alica ; Žák, Vojtěch (vedoucí práce) ; Hejnová, Eva (oponent)
Tato rigorózní práce je rozšířením diplomové práce s názvem Fyzikální úlohy k rozvoji různých poznávacích operací. Rigorózní práce je zaměřena především na fyzikální úlohy, které jsou dostupné ve Sbírce řešených úloh (http://reseneulohy.cz). Hlavním cílem této práce je roztřídit jednotlivé úlohy této sbírky z hlediska poznávacích operací. Provedenou analýzou bylo zjištěno, že se zde s největší četností vyskytují úlohy rutinní, úlohy na dedukci a úlohy na syntézu. Naopak úlohy na třídění, na abstrakci, zobecňování a na konkretizaci se ve Sbírce řešených úloh téměř nevyskytují, a proto by dle našeho doporučení mohla být tato sbírka v budoucnu o tyto úlohy doplněna. Úlohy byly roztříděny na základě taxonomie Dany Tollingerové do sedmnácti kategorií. Pro tvůrce sbírky je hlavním přínosem této práce návod k zařazování nově vytvořených úloh do adekvátní kategorie poznávacích operací. Tento manuál kromě jiného obsahuje charakteristiku poznávacích operací a k nim ukázky konkrétních fyzikálních úloh s komentářem. Dalším cílem bylo vytvořit zadání čtyř písemných prací z fyziky (témata elektrostatika a elektrický proud) s důrazem na různé typy úloh z hlediska poznávacích operací. Klíčová slova: fyzikální úloha, poznávací operace, taxonomie D. Tollingerové, Sbírka řešených úloh z fyziky
Fyzikální úlohy k rozvoji různých poznávacích operací
Kürtiová, Alica ; Žák, Vojtěch (vedoucí práce) ; Kekule, Martina (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá učebními úlohami z fyziky, které pomáhají při rozvoji různých poznávacích operací. Pro tento účel byla použita především taxonomie učebních úloh D. Tollingerové a Bloomova taxonomie poznávacích cílů. V rámci práce byl vypracován materiál, který obsahuje charakteristiku vybraných jedenácti poznávacích operací (indukce, dedukce, transformace, dokazování, abstrakce aj.) a ke každé z nich dvě typické učební úlohy. Zmíněný materiál byl vytvořen s cílem ozřejmit, jak rozpoznat, případně i vytvořit další úlohy zaměřené na vybrané poznávací operace. Tento proces může kromě jiného pomoci při formulaci, plnění a kontrole stanovených výukových cílů, motivaci a aktivizaci činnosti žáků a k rozvoji klíčových kompetencí. Klíčová slova: učební úloha, fyzikální úloha, kognitivní operace, poznávací proces, taxonomie D. Tollingerové

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.